Bilder

Vinterservice

Etter hjemturen var det greit å få  sett over motoren, så kjøpte servicekit fra Yanmardeler.no og fikk gått over ting.

Var endel smårust her og der, så litt vasking, skraping og en runde med spraydåsen var det som skulle til – 30 år gammel motor ser grei ut.

Nye reimer for dynamo/ferskvannspumpe og sjøvannspumpa, nytt oljefilter og olje.  Klar for vårsesongen.

 

 

 

 

 

 

 

Notater til neste gang:
Motorolje:                                 5l  15W-40
Slakke/stramme reimer:  12mm fastnøkkel
Reim dynamo:                        A-40  (121252-42290)
Reim sjøvannspumpe:       M-19 (104511-78780E)
Oljefilter:                                  124085-35170

 

 

 

 

 

 

Radar

Kjøpte en B&G 3G radar og plotter på Finn i fjor høst.

Da det ble båtkjøp i Roskilde ble denne pakket i bagasjen og tatt med på flyet.

Fikk låne en stige fra marinaen og pop’et fast Scanstrut-festet til masta. Kabelen la jeg på utsiden, enklere og unngikk å bore store hull i masten.

En ting er i hvert fall sikkert – turen hjemover ville blitt en helt annen uten radar til å hjelpe på, i mørke, regn og snø.

Diesel dagtank

Hadde litt problemer med forurensninger i diesel og tilhørende full stopp sist sommer/høst, har derfor montert en ekstra “dagtank”
(med mitt forbruk er det egentlig nærmere ukestank) 🙂

Diesel fylles på 90l hovedtank, og så pumper jeg den via filter/vannutskiller til 50l dagtank.
Samtidig øker jeg total kapasitet – 90l var litt lite.

Systemtegning

Filteroppsett

Dagtank


 

Sjøvannspumpe

Sjøvannspumpa til kjølevannet var begynt å lekke rundt simmeringen på akselen på siste turene i fjor høst.

Handlet inn rep-kit men når jeg plukket ut pumpa viste det seg at denne skruen på impelleren hadde gjenget seg ut i løpet av siste året, og ødelagt deler av pumpehuset 🙁 

Kan se ut som denne delen er mulig å bytte – er skrudd fast.

Foreløpig er rælet lagt til side for en eventuell senere overhaling, og det ble handling av en lett brukt pumpe som jeg monterte i stedet.

Klar for 2020-sesongen!

Eksosbend

Vært litt bekymret for eksosbendet – gammel motor, eksos, sot, sjøvann og støpejern er en dårlig kombinasjon og ruster det hull feil sted kan man få sjøvann rett ned i sylindrene og det blir fort totalhavari av sånt.. 

Fant en rustfri utgave fra en tredjepartsleverandør i UK.
Blankt og fint..  

Gikk greit å få av det gamle, men måtte sage av eksosslangen, heldigvis var den lang nok til at jeg kunne gjøre dette og likevel få den på nytt bend.

Klar for 2020-sesongen og forhåpentligvis mange flere!

Kalesje

Den har vært dårlig lenge, og siste par årene delvis hullete i tillegg.
Julegave til båten 2019 ble derfor ny kalesje. 

Må bare få bleket den litt så fargen matcher lazybag’en…  men det ordner seg nok.

Storseilskjøte

Skjøtet var opprinnelig kun festet i en øyebolt i dørken, dårlige justeringsmuligheter, kom lett i veien og måtte fjernes når kalesjen skulle på.
Har lenge vurdert å flytte det opp på taket, men var redd for at overbygget ikke var stabilt nok til å takle dette.

Da bakveggen kom på plass ble dette noe annet – stål, epoxy, polyester og glassfiber i store nok mengder gjør meg ganske trygg på at løsningen skal takle den belastningen som vil komme her.

Testturen i de sedvanlige kastevindene fra sørøst ut fra Hommelvika gikk veldig greit, og det er enkelt å justere fra hvor som helst i cockpit.