Den første TIARORA

 Var er en Brenning 880 ‘motorseiler’.

Båten ble tegnet av Jan Bjerke som Sandvik MS 880 i 1981.
Etterhvert stoppet produksjonen hos Sandvik, og Ove Brenne overtok formene og produserte båten, da som Brenning 880 MS.

Siden begge versjonene ble levert som hel- og halvfabrikata er det mange variasjoner – min er for eksempel satt opp med brøkdelsrigg og mangler rulleforstag, mens de fleste har masthead-rigg med rullegenoa.

Vitale data, standard båt:
LOA:  8,80m
LVL:   7,15m
Bredde: 2,96m
Dypgang: 1,40m
Deplasement: 3400kg  (vekt 2021: 4500kg)
Kjølvekt: 1100kg
Seilareal: 31m2

Tiarora:
Byggeår 1992
Motor:  Volvo Penta 2003, 28hk
Gear:     Volvo Penta S120C seildrev med 17×11, 3-bladet foldepropell

Jeg sendte en mail til Sandvik for å høre om de hadde noe mer data rundt båttypen, og fikk et hyggelig svar med bilder, prislister m.m.

14 kommentarer til “Den første TIARORA”

  1. Hei , Dette er vel første side jeg har funnet med kommentarer på Sandvik MS 880 . Har selv en slik båt , 1982 modell . 28HK VP .
    Båten kommer fra østlandet , men var kjøp i Førde . Har vert eier av båten nå 4 år og oppraderer fortsatt , Alltid noe man synes kunne være bedre 🙂
    Båtens navn er BAJAZ . Samme farger som båten din , med lys kalesje .

  2. Hyggelig å høre fra flere med denne båttypen!
    Lista over ting man vil oppgradere blir aldri tom, det er vel ihvertfall sikkert. 🙂

  3. Hei med været som har vert i sommer ( på vestlandet ) ville det være greit med fast luke over styreposisjon i stedet for kalesje med spiler . På Brenning var det en annen løsning en da Sandvik bygget båten ?? Sendte en forespørsel til Sandvik , men der var det ikke laget noen annen løsning .

  4. Hei!

    Nei, det er likt med Sandvik, – spesielt på vinteren virker det noe spinkelt, med våt snø osv.
    Vurderer selv å lage en annen løsning – største problemet er at en vanlig vippeluke lett kommer i konflikt med bommen så man må ta hensyn til det.

    mvh, Arne

  5. sandvik ms 880
    har hatt og har en 1984 mod siden 1986. fikk bygd lexan topp med luke hos selfa trondheim-fungerer ok. båten forlenget ca. 3 fot samtidig akterut. bommen ikke noe problem egentlig ; du stikker ikke hodet opp der når du seiler. har flere tusen sjømil med denne skuta løpet av 31 år. midtnorge til danmark og tyskland bla flere ganger. god sjøbåt. seiler bra. tåler 90 m2
    i lett vaer.

  6. Gøy å høre – har du noen bilder av den toppen Selfa bygde for deg?

    Ellers:
    90m2? Hva har du av seil på den da? 🙂

  7. Hei Arne
    Fikk du noen bilder av lexan toppen som var laget?
    Laget Brenning noen god løsning for å komme inn i rommet akter for motoren? Har selv kun en luke for å komme ned i rommet, men man bør helst ha flere ledd i kroppen når man er der nede. Mye plass som går til spille der pga adkomst.
    Harry

  8. Jeg fikk bilder på mail, kan sende deg en kopi. 🙂

    Det er ingen andre luker ned enn de 2 på hver side under benkene, man må holde seg slank og smidig for å komme ned, og ikke minst opp igjen… går ikke ned der uten å ha med mobiltelefonen i tilfelle man må ringe brannvesenet for å bli skåret ut… 🙂

  9. Fint om du kan sende tegningen så får vi se hva vinteren bringer
    Antar du har mail adr siden vi legger den inn når vi sender deg noen ord
    harry

  10. Ser du har samme sjøvanns filter som meg . Lite obs her , etter 3 sesonger begynte jeg å få redusert kjøling . Skrulokket av plast var krakkelert og trakk inn luft . Skiftet filteret igjen i år .Hvorfor kan jeg ikke gi et godt svar på . Maritim hadde ikke fått klager på dette tidligere .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Powered by Tiarora